2019-09-27

Wees niet te soft bij heraanpas hard

door Wouter van der Bent

Ondanks het mooie aanbod van verschillende soorten maatwerk harde lenzen komen we met enige regelmaat ogen tegen waarop een harde lens zijn sporen heeft nagelaten. Deze sporen zien we als een warpage terug in het topografiebeeld. In veel gevallen treffen we dit aan bij het type lensdrager dat we waarschijnlijk allemaal wel kennen. Draagt al sinds mensenheugenis harde lenzen, is niet erg trouw met lenscontroles en ziet, zolang de lens heel blijft, niet de noodzaak tot het vervangen ervan. Door onder andere het steeds grotere aanbod geavanceerde lenzen en de brede inzet van corneatopografie is dit type lensdrager gelukkig wel een uitstervend ras. Een warpage ontstaat echter vrijwel direct indien een harde lens een slechte passing heeft en kan dus in potentie ook ontstaan bij een nieuwe aanmeting. Als er snel wordt ingegrepen, herstelt de cornea zich gelukkig ook weer vlot. Anders is dit in de gevallen waarbij een warpage langere tijd in stand wordt gehouden. Hierbij duurt het veelal meerdere maanden voordat de topografie van een cornea stabiel is.

Lenzen uit

Bij elke lensaanpassing (met uitzondering van ortho-k) zou het streven moeten zijn de cornea te respecteren. Als we een lensdrager treffen waarbij dit niet het geval is, zouden we de noodzaak moeten zien om daar verandering in te brengen. Het direct, of te snel, overzetten op een nieuwe lens heeft weinig zin. Simpelweg omdat we geen betrouwbare meetwaardes ter beschikking hebben vanwege de corneale vervorming. Rest ons één andere optie en dat is de bestaande lens uithouden totdat de cornea topografisch stabiel is. In veel gevallen zijn het echter niet de meest dankbare her-aanpassingen. De lensdrager in kwestie ervaart zelf niet de noodzaak. En er zijn niet eens altijd klachten. Deze lensdrager zul je dan het slechte nieuws moeten vertellen dat ze hun lenzen een bepaalde tijd niet meer kunnen dragen. De reactie van de lensdrager laat zich raden, dit type drager kan volgens eigen zeggen namelijk AB-SO-LUUT niet zonder lenzen functioneren en ziet met zijn of haar reservebril NIETS, als ze die al hebben. Het vergt enige overredings- en overtuigingskracht om deze lensdrager te motiveren voor dit idee!

Expertise van de specialist

Ik geloof dat juist dit het moment is waarop we als specialist onze expertise kunnen laten zien. ‘Wij bewaken de gezondheid van uw ogen en maken ons daar verantwoordelijk voor!’ Laten we dit tactisch, maar wel duidelijk naar de klant durven te benoemen! Daarbij hebben we onze beste vriend, de topograaf, om onze bevindingen te visualiseren en onze uitspraken naar de klant toe kracht bij te zetten. Er is geen klant die nu nog zal zeggen dat hij of zij liever doorloopt met de oude lenzen. Mee eens, een dergelijk heraanpastraject kost (stoel)tijd. Echter, als het resultaat een moderne, mooi passende lens is, waarbij eventueel ook weer mogelijkheden voor multifocaal open liggen, dan geeft dat veel voldoening. Dit geldt zowel voor de specialist als de lensdrager.

Terug naar het overzicht