2020-10-08

Commerciële ondersteuning bij Nachtlenzen

door Annelies van der Ven

In onze blogs spreken wij regelmatig over het aanmeten van Nachtlenzen. Over welke uitdagingen u tegen kunt komen en natuurlijk over hoe u deze kunt oplossen. Nu weet u waarschijnlijk dat onze collega’s van Professional Services u graag ondersteunen als het gaat om de techniek achter de lenzen. Maar wist u dat wij u ook kunnen ondersteunen in de verkoop van Nachtlenzen? Want het aanmeten van Nachtlenzen volgt uiteraard pas wanneer de consument is geïnformeerd.

De bekendheid van Nachtlenzen

Sinds 2011 is de groep Nachtlensdragers met 45% gestegen. Nachtlenzen heeft nu een aandeel van 5% in de contactlenzenmarkt en dus is er zeker nog ruimte voor groei. Als relatiemanager krijgen mijn collega’s en ik regelmatig vragen van onze klanten over Nachtlenzen. Zij zoeken soms ondersteuning om deze lenzen te verkopen en/of om (verder) te groeien met Nachtlenzen. Wij horen dan bijvoorbeeld dat de consument er niet zelf om vraagt en dat ze het lastig vinden om Nachtlenzen te introduceren bij consumenten. Mensen kennen het bijvoorbeeld niet of zijn op zoek naar  “gewone” zachte lenzen.

Het dus goed om ons te realiseren dat een consument die nog nooit van Nachtlenzen heeft gehoord er ook niet naar zal vragen. Dat informeren begint dan zodra de consument de winkel in stapt. Een grote rol is dus weggelegd voor het gehele team, niet alleen voor de specialist.

Als relatiemanager kunnen wij samen met u bespreken hoe we Nachtlenzen meer onder de aandacht kunnen brengen van de consument maar zeker ook van het team. Want als u mij vraagt wat mijn gouden tip is om (meer) Nachtlenzen te verkopen, dan zeg ik dat dit alleen lukt als het gehele team het product in ieder geval in de basis kent.

Zichtbaarheid 

Natuurlijk kunt u ook zorgen dat uw consument meer naar Nachtlenzen gaat vragen door zichtbaarheid te creëren in uw winkel en/of verzorgingsgebied. Dit kan door middel van fysieke promotie materialen in de winkel zoals etalage materialen, posters en baliedisplays. Maar denk ook aan gebruik van social media of bijvoorbeeld abri’s. Wij kunnen ook in overleg met u kijken naar mogelijkheden voor maatwerkoplossingen. Stelt u zich voor dat de consument onderweg naar uw winkel al ergens in de stad Nachtlenzen tegenkomt en vervolgens bij u in de winkel weer. Dan wordt het voor de consument makkelijker om te vragen: “Wat zijn Nachtlenzen?”, maar ook voor u om te beginnen over Nachtlenzen. Het begrip Nachtlenzen is voor hen dan namelijk niet meer geheel onbekend.

Via onze website kunt u verschillende on- en offline promotiematerialen bestellen en downloaden om direct de zichtbaarheid in uw winkel te vergroten.

 

 

Voordelen van Nachtlenzen voor u als specialist

Buiten de voordelen van Nachtlenzen voor de consument zijn er ook vele commerciële voordelen voor u als specialist. Met een drager van Nachtlenzen heeft u een trouwe klant die jaar op jaar terugkomt in de winkel. Het is tenslotte geen internet product. Dit geldt ook voor de lenzenvloeistof die als onderhoudspakket in een mooi Nachtlensjasje zit en zo een mooi compleet pakket maakt met 2 flessen Menicare Pure en Progent. Wij zien weinig drop-outs en dit alles met een mooie marge maakt Nachtlenzen commercieel gezien ook een zeer interessante keuze.

Ondersteuning en training

Wilt u meer uit uw lenzenpraktijk halen door een boost te geven aan Nachtlenzen? Neem dan vooral contact op met uw relatiemanager om te bespreken hoe wij u kunnen ondersteunen.

Bent u nog niet begonnen met Nachtlenzen? Kijk dan bij onze trainingen voor deelname aan de Nachtlenzen Workshop zodat ook u een gecertificeerde dealer kunt worden. 

Terug naar het overzicht