2023-02-28

10 Tips voor multifocaal

door Lisette Silvius

Je doet een contactlenscontrole bij een vrouw van 48. Wanneer je aan haar vraagt hoe het gaat, geeft ze aan dat het lezen wel lastig wordt en ze niet alleen goed licht maar ook een leesbril nodig heeft om dichtbij scherp te kunnen zien. Als specialist benoem je dat er ook een multifocale oplossing voor haar is. De vrouw reageert verbaast en geeft aan dat ze niet wist dat dat voor haar specifieke lenzen ook mogelijk is. Ze had wel van vriendinnen gehoord dat het bestond, en hoorde wisselende ervaringen. Hoe pak je dit nu handig aan. Hieronder staan een aantal tips om je succes te verhogen.

Tip 1: schep de juiste verwachting

Vraag waar je klant de lens voor wil gebruiken en wees realistisch in het zicht dat je klant kan ervaren. Geef duidelijk aan dat multifocaal in het begin best wennen kan zijn. Vertel ook wat het verschil is met hoe de klant nu (met de leesbril) kijkt en wat het effect van de lens is. Iedere kijkbehoefte is anders, wees je hier bewust van bij het kiezen van het juiste design. Door van tevoren duidelijk te zijn over het aanpastraject weet de klant dat het vinden van de juiste multifocale oplossing niet altijd een traject met een rechte lijn is.

Tip 2: zorg dat de basis goed is 

Als de passing van de lens niet goed is, heeft dit invloed op het zicht. Optimaliseer dit eerst met een vertelens. Wanneer de hoogte van een zachte lens niet goed is, resulteert dit in een wisselende visus. Bij een RGP-lens is decentratie funest voor goed zicht. De klant zal dan niet door de juiste zones kijken en meer hinder dan plezier van de lenzen ervaren. Kortom, een slechte passing maakt de weg naar een succesvolle multifocale lens veel moeilijker.

Tip 3: doe een goede refractie

Het klinkt heel logisch maar dit ligt ook aan de basis van je succes. Bij een goede refractie meet je zoveel mogelijk in de plus uit om te voorkomen dat de klant gaat accommoderen. Wanneer je denkt dat iemand accommodeert, nevel je beide ogen met S+1.50 en bouw je dit geleidelijk af tot de maximale visus is behaald. Start hiermee op het motorisch niet-dominante oog.

Tip 4: bepaal dominantie

Er zijn verschillende manieren om dominantie te bepalen, motorisch en sensorisch. 
De motorische dominantie bepaal je bijvoorbeeld door de klant door een kleine opening op armlengte te laten kijken naar een punt ver weg. Het oog waarmee de klant door het gaatje kijkt is het dominante oog. 
Wanneer de klant volledig uitgerefractioneerd is, bepaal je de sensorische dominantie. Dit doe je met de ‘swinging plus test’. Je laat een glaasje van S+1.50dpt om de beurt voor het rechter en linker oog zien. Het oog waarbij dit glas de meeste hinder geeft is het dominante oog. Deze informatie gebruik je later om het vertezicht, lezen of beide te verbeteren.

Tip 5: gebruik het aanpasschema

We weten dat het wat verwarrend is, maar elke lens heeft zijn eigen aanpasadviezen. Om succesvol lenzen aan te passen is het belangrijk hier naar te kijken. Vaak staan er ook al probleemoplossers bij de aanpasadviezen. Deze zijn er niet voor niets en deze adviezen zijn door uitvoerig testen naar voren gekomen.

Tip 6: pas zoveel mogelijk Low aan

Om het wennen zo comfortabel en makkelijk mogelijk te maken is het verstandig om met een lage additie te beginnen. Door de leessterkte geleidelijk mee te laten groeien met de behoefte van de klant zal de acceptatie van multifocaal hoger zijn.

Tip 7: wees geduldig

Een tip die eigenlijk bij tip 1 hoort, maar toch een eigen plekje verdiend omdat deze zo belangrijk is; heb geduld. Het wennen aan een multifocale lens kan tijd kosten. In de lens zitten allerlei sterktes waar de klant doorheen kijkt. De hersenen moeten hier aan wennen en zullen het onscherpe beeld wegfilteren. Het aanpassen kost soms enkele weken.

Tip 8: bereid je klant voor op de toekomst

Leg uit dat het accommodatievermogen nog afneemt en dat hierdoor de additie verhoogd zal moeten worden. Dit heeft tot gevolg dat het bereik van de lens verandert waardoor het schakelen tussen de verschillende afstanden misschien niet meer zo goed gaat als voorheen.

Tip 9: evalueer

Heb het met de klant nog eens over hoe het gaat, of het voldoet aan de verwachting die gecreëerd is en of de verwachting is veranderd. In hoeverre is er nog verandering nodig om aan de verwachting te voldoen of moet het verwachtingspatroon nog worden aangepast.

Tip 10: doen, doen, doen!

De enige manier om gevoel te krijgen bij multifocale lenzen is door het te doen. Wees niet bang om fouten te maken, je hebt immers al aangegeven dat het wat tijd kan kosten en het niet met de eerste set al raak hoeft te zijn. Hoe vaker je ze aanpast, hoe makkelijker het gaat worden!

De sleutel tot succes ligt grotendeels in de communicatie. Heb je een goede verwachting gecreëerd van de lenzen en het proces, dan kan je aanbieden een paslens te bestellen. De klant denkt er niet altijd aan dat een paslens ook een optie is. Een paslens voelt vaak wat vrijblijvender omdat ze niet meteen aan een pakket vastzitten. Dit maakt het laagdrempeliger om eens te proberen en zo weten ze dat er waar nodig nog wat bijgesteld kan worden. Zo kunnen jullie er samen alles aan doen om tot het beste resultaat te komen.

Mocht je nog vragen hebben, of gewoon even wil sparren over jouw casus, neem gerust contact op met onze afdeling Professional Services. Je kunt ons vragen stellen via de advies knop in Easyfit, telefonisch bereiken op 0591 – 610 640 of per mail via professionalservices@menicon.nl.

Terug naar het overzicht