2016-12-09

10 punten van aandacht bij het aanmeten van multifocale lenzen

door Lambert Mulder

Het aanmeten van multifocale lenzen verschilt in veel gevallen van per persoon tot persoon. Wat bij de één werkt hoeft niet tot het gewenste resultaat te leiden bij de ander. Om die reden heb ik tien stappen op een rijtje gezet die zeer bruikbaar zijn bij het aanmeten van multifocale lenzen.

1) Wees reëel over de verwachtingen

Breng tijdens de anamnese goed in kaart wat de verwachtingen zijn van de klant. Schep hierbij niet een te hoge verwachting maar wees reëel in het aangeven van de verwachtingen richting de klant.

2) Geef voldoende uitleg    

Geef de klant uitleg over de verschillende typen lenzen. Zorg voor goede informatie over hoe multifocale lenzen werken. Let hierbij ook op de voor- en nadelen.

3) Maximaal plus corrigeren 

Zorg dat je tijdens de refractie maximaal plus corrigeert. Beoordeel tevens het visusverlies met een binoculaire overcorrectie van  +0.25 à +0.50. Dit geeft duidelijk weer of de klant dit makkelijk accepteert en of dit aangepast kan worden bij eventuele leesklachten.

4) Het dominante oog bepalen

Bepaal door middel van alternerend additie voorhouden het dominante oog.

5) Spleetlamp onderzoek

Tijdens een spleetlamponderzoek bij multifocale lenzen is het goed om extra te letten op de voorste oogkamerdiepte en op de grootte van de pupil. De oogkamerdiepte is van belang omdat iemand met een diepe kamerhoek meer voordeel heeft van multifocale lenzen dan iemand met een ondiepe hoek. Dit heeft te maken met de grootte van de hoek van lichtinval. Deze is bij een diepe oogkamer gunstiger dan bij een ondiepe. De grootte van de pupil is ook van belang. Als iemand een kleine pupil heeft, zal eerder gekozen moeten worden voor een lens met een sneller progressief verloop dan gemiddeld. Bijvoorbeeld het type Oblong Forte van NKL.

6) Ga uit van binoculair zicht

Beoordeel per oog de visus maar ga wel uit van binoculair zicht. Klanten vragen over het algemeen bijzonder snel om een negatieve sterktetoevoeging, terwijl dit binoculair echt niet nodig hoeft te zijn.

7) Duidelijke communicatie over het aanpastraject  

Accepteer dat een multifocale passing niet direct het gewenste resultaat geeft en communiceer dit ook in je vooronderzoek. Het is niet onoverkomelijk dat je  verschillende variaties moet proberen, zolang de klant goed is voorgelicht over het aanpastraject.

8) Denk alvast aan de toekomst    

Begin bij de beginnende presbyoop al met het aanmeten van multifocale lenzen met een lage additie. Dit draagt bij aan snellere gewenning aan toekomstige addities.

9) Vergeet het verlies in accommodatie niet    

Waar nog te weinig rekening mee wordt gehouden en wat vaak niet duidelijk wordt gecommuniceerd richting de klant is het verlies in accommodatie. Als mensen ouder worden zal de accommodatie amplitude afnemen. Hierdoor zal de additie verhoogt moeten worden. Vaak wordt vergeten te communiceren dat de klant hierdoor het dynamisch scherpstellen op meerdere afstanden verliest. De klant zal daardoor op minder afstanden goed zicht ervaren.

10) Experimenteer      

Wees niet bang om te leren en ga met de vele lenzen die er beschikbaar zijn experimenteren! Op deze manier krijg je vanzelf gevoel bij het product en verloopt het proces per aanmeting steeds makkelijker.

Terug naar het overzicht